Stenkamp Logistik od lat wytwarza na własnym dachu co najmniej taką ilość energii elektrycznej, która zaspokaja roczne zapotrzebowanie budynku firmy na energię elektryczną. Obecnie nadwyżka energii elektrycznej trafia do nowej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.
Dwa systemy fotowoltaiczne zainstalowane na dachach budynków firmy Stenkamp Logistik wytwarzają łączną moc szczytową wynoszącą prawie 400 kilowatów. Przy takiej mocy zazwyczaj pozostaje jeszcze zielona energia na dodatkowe projekty. Od niedawna firma Elektro Niehoff GmbH umożliwia dostawcy usług logistycznych z Borken-Burlo ładowanie samochodów elektrycznych samodzielnie wytworzoną, zieloną energią elektryczną. Wdrożenie projektu nastąpiło dzięki zastosowaniu ośmiu stacji ładowania AC SMART VALUE firmy Weidmüller oraz odpowiednio dobranego systemu zarządzania obciążeniem SMARTcharge. Stacje ładowania umożliwiają ładowanie z mocą sięgającą 22 kW.
Wykorzystanie nadwyżek energii elektrycznej wytworzonej w naszych systemach fotowoltaicznych do zasilania pojazdów firmowych, jak również samochodów pracowników i klientów, jest dla nas oczywistością. Teraz zaś stało się to rzeczywistością dzięki systemowi zarządzania obciążeniem firmy Weidmüller – mówi Bernd Stenkamp, dyrektor zarządzający w firmie Stenkamp Logistik GmbH. „Szczególne wrażenie zrobiły na mnie przejrzystości i łatwość obsługi systemu", podkreśla Stenkamp, dodając: „możemy z łatwością skonfigurować system w taki sposób, aby wykorzystywał jedynie nadwyżkę energii fotowoltaicznej, co pozwala nam ładować nasze pojazdy całkowicie niezależnie od pracy sieci. Możemy również wykorzystywać istniejące chipy dostępu RFID naszych pracowników do uruchamiania i zatrzymywania procesów ładowania. Ułatwia nam to zarządzanie infrastrukturą ładowania, a pracownicy nie muszą nosić ze sobą kolejnego chipa.”
„Instalacja infrastruktury ładowania wymagała zainstalowania dwóch liczników energii w istniejącej stacji transformatorowej – jeden zapewnia pomiary energii elektrycznej wytwarzanej przez system fotowoltaiczny, natomiast drugi mierzy pobór energii elektrycznej w budynku. Dzięki tym informacjom SMARTcharge oblicza, ile energii elektrycznej można jeszcze wykorzystać do ładowania pojazdów elektrycznych. Następnie w inteligentny sposób przydziela tę energię elektryczną do stacji ładowania w oparciu o priorytety” – wyjaśnia Christian Deppermann, piastujący stanowisko Business Development Managera w firmie Weidmüller.
W przyszłości firma Stenkamp Logistik zamierza zwiększyć liczbę punktów ładowania. W systemie SMARTcharge można z łatwością zainstalować do 50 punktów ładowania.
Andre Remmelt, dyrektor współzarządzający w firmie Elektro-Niehoff GmbH z Borken-Weseke, po raz pierwszy zainstalował system zarządzania obciążeniem SMARTcharge pod okiem ekspertów z firmy Weidmüller i z pomocą raportowania: „Od dłuższego czasu zdajemy się na jakość produktów Weidmüller. Są dobrze przemyślane i opracowane przez ekspertów, którzy niezawodnie o nas dbają, udzielając odpowiedzi na nasze pytania. Oprócz rozlicznych funkcji, które SMARTcharge oferuje klientom, szczególnie podoba mi się kreator instalacji. Prowadzi użytkownika krok po kroku przez proces uruchamiania. Oszczędza to moim pracownikom bardzo wiele czasu podczas konfiguracji systemu”.