Łącznie 4000 wagonów pasażerskich wchodzących w skład 300 pociągów zostanie wprowadzonych do eksploatacji w Kazachstanie: przedsiębiorstwo Talgo otrzymało takie zamówienie od kazachskiej państwowej kolei KZT po pomyślnych próbach.
Hiszpański producent pociągów specjalizuje się w bardzo lekkich wagonach kolejowych ze sprzęgami przegubowymi. Dla tego projektu z Kazachstanu firma Talgo powiązała rentowność ze specjalnością Weidmüller: naszą światową wiedzą specjalistyczną na temat rozdzielania zasilania w systemach transportowych.
– Komponentów mechanicznych i elektrycznych stosowanych w wagonach kolejowych na całym świecie dotyczą te same ekstremalne wyzwania i dotyczą wytrzymałości na drgania i inne działania. Skrajne warunki klimatyczne w takich regionach, jak Kazachstan, stanowią dodatkowe wyzwanie, mówi Detmar Saalmann, dyrektor ds. globalnego przemysłu transportowego, o wymaganiach związanych z projektem w Kazachstanie. – Użyliśmy rozwiązań dostosowujących produkt do zastosowania i przeprowadziliśmy badania funkcjonalne, aby sprostać tym ekstremalnym wymaganiom. Współpracowaliśmy z naszymi partnerami w Hiszpanii i Kazachstanie, aby jak najlepiej zrozumieć i wdrożyć wymagania Talgo.
Firma Weidmüller, jako konsultant techniczny Talgo, przeprowadziła dogłębną analizę sytuacji i zaleciła zastosowanie wzmocnionego, lecz prostego rozwiązania. Wszystkie produkty są łatwe w obsłudze, a mimo to wytrzymują ekstremalne warunki klimatyczne.
Bezpieczne zwiększanie dopuszczalnej gęstości prądu
Nie wystarczy jedynie zapewnić bezpieczne przekazywanie energii i danych w wagonie pasażerskim. Ważniejsze jest, aby podczas tworzenia całego pociągu zapewnić, aby transmisja przebiegała niezawodnie między wagonami pasażerskimi.
Wzmocnione złączki sworzniowe WFF 300 są idealne dla tego typu zastosowań. Są one wykonane z specjalnie zaprojektowanego termoplastu Wemid firmy Weidmüller, który nie pęka ze względu na swoją elastyczność. Złączki wykonane z Wemid nie mają problemów z odpornością (fizyczną i elektryczną) na niskie temperatury do -50°C.
– Ustaliliśmy, że moc przekazywana między wagonami Talgo może osiągnąć poziom 720 amperów. We współpracy z naszym centralnym działem ds. rozwiązań specjalnych udało nam się przystosować nasze złączki sworzniowe do aplikacji, mówi Marc Peinado. Peinado jest lokalnym kierownikiem ds. przemysłu w Weidmüller, który współpracuje z Talgo na miejscu.
– Wykorzystujemy przegrody wykonane z żywicy epoksydowej, aby zwiększyć odstęp izolacyjny powietrzny i powierzchniowy, tak aby złączka WFF 300 mogła przesyłać do 520 amperów. Zmostkowaliśmy również dwie złączki w celu dalszego zwiększenia obciążalności prądowej złączek sworzniowych. Przeprowadziliśmy w naszym laboratorium testy nagrzewania tego rozwiązania przy użyciu specjalnych kabli i okablowania w warunkach rzeczywistych. Okazało się, że połączone ze sobą złączki mogą niezawodnie przesyłać 720 amperów bez zwiększenia temperatury powyżej maksymalnej granicy 120°C. Dostarczyliśmy Talgo dokumentację potwierdzającą te wyniki, jak również zmniejszyliśmy liczbę wariantów złączek sworzniowych, których potrzebowała ta firma.
Brak sprzeczności: systemy klimatyzacji badane w niskich temperaturach
Firma Weidmüller współpracowała również z dostawcami Talgo w celu zapewnienia rozwiązania rozdzielania zasilania z jednego źródła i skutecznego międzynarodowego procesu zarządzania projektem. Wśród dostawców znalazł się specjalista ds. systemów sterowania klimatem Alte.
– W ramach tego projektu braliśmy pod uwagę ekstremalne zimy Kazachstanu, więc pewną sprzecznością było to, że w wagonach będzie instalowana klimatyzacja – wyjaśnia z uśmiechem pan Peinado. – Pracowaliśmy z Alte podczas całej fazy projektowania systemów klimatyzacji i elektrycznych szaf sterowniczych, które instalowane będą w nowych pociągach Talgo.
Dzięki informacji technicznej i badaniom laboratoryjnym firma Alte zdołała zaprojektować system klimatyzacji, który jest idealnie dostosowany do wymagań klimatycznych Kazachstanu.
Złączki ZDU Weidmüller są wykorzystywane do rozdzielania zasilania w jednostkach klimatyzacji. Nasze podstawy zacisków z Wemid i nasze samoregulujące się złącza sprężynowe zapewniły przekonującą platformę do zapewnienia odporności styków na drgania. Złączki te mogą być podłączane bez uszkodzeń, nawet jeżeli prace na jednostkach klimatyzacji wykonywane są w przewidywanych temperaturach od -30 do -40°C.
Skuteczne przekazywanie wiedzy – sprawne przeniesienie produkcji
Po początkowej produkcji wagonów kolejowych Talgo w Hiszpanii produkcja masowa zostanie przeniesiona do Kazachstanu. W celu ułatwienia przeniesienia produkcji Weidmüller doradza i prowadzi szkolenia, podczas gdy trwa budowa pierwszej linii produkcyjnej zakładu w Kazachstanie.
Mając wiedzę i plany produkcyjne, można szybko przygotować i rozpocząć lokalną produkcję w Kazachstanie – jest to korzystny wynik partnerstwa ponad granicami i strefami klimatycznymi.