Przy przeciętnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 130 000 pojazdów dziennie, węzeł Brüttisellen w obszarze miejskim Zurych-Północ jest prawdziwym wąskim gardłem. To kluczowe miejsce, w którym schodzą się autostrady A1 i A53 i łączą pojazdy jadące z Zurychu, wschodniej Szwajcarii, regionu Zurich Oberland i Zurich Unterland.
Pomimo regularnego utrzymywania czterech konstrukcji mostowych, po których pojazdy przejeżdżają na autostradzie A1, w ciągu ostatnich kilku lat opadły one poniżej dopuszczalnych wartości. Z tego powodu prowadzone są obecnie szeroko zakrojone prace renowacyjne. W tym kontekście firma Peter Meister AG, ekspert ds. urządzeń rozdzielczych i sterowniczych, została wynajęta do wprowadzenia nowego systemu sterowania dla odcinka drogi w pobliżu Brüttisellen.
Przyszłościowa ochrona przeciwprzepięciowa dla większego bezpieczeństwa projektów
– Bezwzględnie niezawodny system sterowania ruchem drogowym jest niezbędny na bardzo ruchliwym węźle Brüttisellen, ponieważ jedynym sposobem na zapewnienie bezpiecznego przepływu ruchu jest wykorzystanie dynamicznych wyświetlaczy, które automatycznie dostosowują się do przepływu pojazdów, wyjaśnia Fabio D’Ottaviano z firmy Peter Meister AG. – Jednym z głównych wymagań, którym mieliśmy sprostać, było odpowiednie zainstalowanie systemu, który działa idealnie zarówno w dzień, jak i w nocy, a także we wszystkich warunkach pogodowych. Spełniliśmy to wymaganie między innymi stosując koncepcję wysokiej jakości ochrony odgromowej i przeciwprzepięciowej.
Uderzenie pioruna powoduje wyładowanie o napięciu kilkuset kilowoltów. W bardzo krótkim czasie mogą wystąpić prądy od 50 do 200 000 amperów. W szczególności komponenty elektroniczne nie są w stanie wytrzymać tak ogromnego skoku napięcia. Aby zapobiec przestojom, Peter Meister AG korzysta z ograniczników przepięć Weidmüller serii VARITECTOR PU. Zapewniają one nie tylko niezawodną ochronę, ale również długoterminowe bezpieczeństwo projektów.
– Tylko firma Weidmüller mogła zaoferować nam ochronę przeciwprzepięciową, która spełnia już normę IEC/EN 61643-11:2012, obowiązującą od września 2012 r., powiedział pan D’Ottaviano. Ponieważ już teraz świadczymy naszym klientom usługi z użyciem najnowszej technologii, oszczędzamy im niezbędnych adaptacji, kiedy po trzyletnim okresie przejściowym norma EN stanie się normą krajową. Zwłaszcza w tak rozległym projekcie budowlanym, jak ten, zachowujemy ostrożność i jesteśmy w stanie zmniejszyć koszty projektowania.
Ochrona przed uszkodzeniami i przestojami spowodowanymi przez burze ma coraz większe znaczenie
Dzięki zaostrzonym kryteriom nowo wprowadzona norma IEC/EN 61643-11:2012 uwzględnia rosnące znaczenie niezawodnego ogranicznika przepięć. W ciągu ostatnich kilku lat znacznie wzrosła liczba silnych burz na świecie, a Światowa Organizacja Meteorologiczna (WMO) przewiduje, że w obliczu wzrostu średnich temperatur na świecie liczba silnych burz będzie nadal rosnąć. – W porównaniu z wpływem uderzenia pioruna na ludzi i obiekty, koszty
nowoczesnego systemu ochrony przeciwprzepięciowej są dość niskie. Ponadto im dłużej system działa, tym bardziej prawdopodobne jest, że zostanie uszkodzony przez falę udarową napięcia, wyjaśnia David Schüz, dyrektor przemysłowy w Weidmüller. – Dlatego też usilnie radziłem firmie Peter Meister AG, aby zabezpieczyła cały system za pomocą ograniczników przepięć, które wykorzystują najnowszą technologię.
Ochronniki odgromowe i ograniczniki przepięć VARITECTOR PU wykorzystują połączoną technologię warystora i odgromnika gazowanego. W szczególności szybki raport statusu był decydującym kryterium dla Peter Meister AG. Styk komunikacji bezprzewodowej ze złączem w technologii łączeniowej „PUSH IN” można bardzo szybko połączyć i umożliwia on ciągłe monitorowanie statusu ogranicznika przepięć. Duże okno statusu oferuje również najlepszy podgląd produktu, ponieważ status funkcjonalny ograniczników przepięć w szafie sterowniczej jest widoczny już na pierwszy rzut oka. Dzięki tym cechom po zakończeniu prac renowacyjnych VARITECTOR PU pomoże zapewnić płynny ruch na węźle Brütisellen. A rzeczywiście czyni to już dziś dzięki zaawansowanemu bezpieczeństwu projektu.